Hac Umre

Mesaril Haram

Hac menasikinin ifa edildiği yerlerden biri.

Sözlükte "bilmek. hissetmek" anlamındaki şuur kökünden ism-i mekan olan meş'ar (çoğulu meşair) kelimesi, aynı kökten türeyen ve Allah'a kulluğun açık aıamet ve işaretleri olan "şeairin, ibadetlerin eda edildiği yer" manasına gelir. Meş'ar, yine "bilmek" manasındaki ilm kökünden türemiş ma'lem (çoğulu mealim) ile eş anlamlı olup her ikisi aynı zamanda "bir şeyin kendisiyle bilindiği işaret" karşılığında da kullanılır. Meş'ar-i Haram terkibindeki haram kelimesi, buranın Harem bölgesi içinde bulunduğunu veya hürmet gösterilmesi gereken bir yer olduğunu belirtir.


Meş'ar-i Haram tabiri, islami literatürde hac menasikinden bir kısmının yerine getirildiği yer olarak Arafat ile Mina arasındaki bölgeyi ifade etmektedir. "Arafat'tan kalabalıklar halinde dalga dalga indiğinizde Meş'ar-i Haram'da Allah'ı anın" mealindeki ayette (el-Bakara 2/198) geçen yerin neresi olduğu konusunda farklı görüşler vardır. Hac sırasında Resulullah ile birlikte bulunan Abdullah b. Ömer'den gelen iki rivayetten birinde onun Meş'ar-i Haram'ı Arafat ile Mina arasında bulunan Müzdelife'nin tamamı, diğerinde ise Müzdelife sınırları içinde yer alan Kuzah tepesi olarak nitelediği birçok kaynakta nakledilmektedir (mesela bk. Fakihi. IV, 320). Ancak Hz. Peygamber'in Müzdelife'de geceleyip sabah namazını kıldıktan sonra devesine binerek Meş'ar-i Haram'a kadar geldiği (Ebu Davud ve ibn Mace rivayetlerine göre üzerine tırmandığı) kıbleye yönelip dua ettiği (Müslim, " Hac " , 147; İbn Mace, "Menasik", 84; Ebu Davud, "Menasik", 57) şeklindeki rivayet Meş'ar-i Haram'ın Müzdelife'nin tamamı değil bir bölümü olduğu yolundaki görüşü desteklemektedir. Meş'ar-i Haram tabiriyle Müzdelife'nin kastedilmesinin cüzün kül için kullanılması kabilinden olduğu kaydedilmekte (Buhuti, II, 497). Muhibbüddin et-Taberi de Abdullah b. Ömer'in Meş'ar-i Haram'ın Müzdelife'nin tamamı olduğu şeklindeki sözünün mecaz olarak değerlendirilebileceğini belirterek ayetteki "Meş'ar-i Haram'ın yanında" ifadesinin Müzdelife'nin tamamına işaret etmediğini söylemektedir (e/-Kıra, s. 419).

Fıkıh alimlerinin çoğunluğu Meş'ar-i Haram'ın Kuzah tepesi olduğu görüşünü benimsemiş, tefsir, hadis ve siyer alimlerinin büyük kısmı ise Meş'ar-i Haram ile Müzdelife'nin tamamımın kastedildiğini ifade etmiştir. Müzdelife vakfesinin Müzdelife sınırları içinde yapılması caiz olmakla birlikte Hz. Peygamber'in fiilinden dolayı Kuzah tepesi üzerinde, mümkün olmadığı takdirde civarında vakfeye durulması daha faziletli kabul edilmiştir (ayrıca bk. KUZAH; MÜZDELİFE).

Salim ÖĞÜT, T.Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, S.361
 
< Önceki   Sonraki >
Ömer Termal Kaplıcaları Rezervasyonu için 0222 22093 85 telefonu arayabilirsiniz.
- Ümre hakkında öğrenmek istediklerinizi Hac ve Umre Rehberi sayfalarımızda bulabilirsiniz.
- Hac ve Umre yolculuğunuz öncesinde Say nasıl yapılır? Safa ve Merve tepesi nerededir?  gibi sorularınıza cevap bulabilirsiniz.
- Umre ve Hacda  Ziyaret edilen Yerler hakkında bilgi alabilir ve hacdaki ziyaret yerleri fotoğrafları nı  görebilirsiniz.